نظريه و مدل‌سازي

پیام‌های گروه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اخبار شبکه تلویزیونی شما چه رنگی است؟

چندی پیش (حدود ٢ سال پیش)، وقتی از مسئول روزنامه رسمی که پیشترها برای تخریب کسی دروغی را به او نسبت داده بود، از چرایی آن پرسیده بودند، با ذکر یک نام عربی (مباهته: دروغ بستن)، چنانکه گویی اسلامیست، آن را تطهیر و سر و ته آن را بند آورده بود!

پیام، بنا به تعریف، اطلاعاتی است که درباره موضوعی انسجام می‌یابد. پیام متقاعدگرانه شامل اطلاعاتی است که با دستآویز قراردادن همه یا دستکم یکی از راه شناختی و عاطفی می‌کوشد نگرش مردم را نسبت به موضوعی تغییر دهد. ‌در چارچوب ارتباطات متقاعدگرانه (فیشباین و آژن، ۱۹۸۱) هر پیامی تشکل شده از سه جزء است:

۱٫ موضع جانبداری شده- مانند حمایت از افزایش مالیات.
۲٫ استدلال- شامل دلایل و چرایی افزایش مالیات!
۳٫ شواهد- نشان دادن گواه و شواهد عینی برای تقویت، و توجیه استدلال‌ها.

برحسب شناخته و ناشناخته بودن، و درستی و نادرستی محتوا، چهار دسته پیام از یکدیگر متمایز شده‌اند: پیام‌های سفید، که بر شناخته بودن منبع و صحت پیام اشاره دارد؛ ‌پیام‌های سیاه، که بر ناشناس بودن منبع و نادرستی و عدم صحت محتوای پیام دلالت دارد؛ خاکستری، به این مفهوم که گرچه موضوع پیام صحت دارد، اما منبع آن ناشناس یا نامعتبر است؛ و پیام‌های سرخ، که منبع شناخته شده، اما محتوا دورغ است (دروغ بستن- مباهته).

پیام‌های گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستید، و نیز اخبار شبکه تلویزیونی مورد علاقه شما، چه رنگی است؟

رسانه و تبلیغ - شبکه‌هاش اجتماعی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*