نظريه و مدل‌سازي

روزی تاریخی برای روانشناسی رسانه و تبلیغ

دیروز، ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ روزی تاریخی برای ورود رسمی مباحث ارتباطی، و به گونه دقیق تر، مباحث رسانه و تبلیغ به حوزه مطالعات روانشناختی بود و اولین جلسه درس کلاسی با عنوان روانشناسی تبلیغات و رسانه برای دانشجویان رشته روانشناسی برگزار شد و قدمی قاطع در راه تاسیس گرایش روانشناسی رسانه برداشته شد. این روز را به دانشگاه علامه طباطبایی، و به ویژه به دانشکده روانشناسی و علوم تربیت این دانشگاه تبریک گفته و افتحار این حرکت را برای این دانشگاه محفوظ می داریم. در این خصوص نباید از درایت و روشن بینی آقایان، دکتر برجعلی، دکتر سهرابی و البته، دکتر اسکندری، مدیران ارشد این دانشکده غافل ماند و سپاس گزار نبود.

این یعنی ورود مباحث ارتباطی به حوزه روانشناسی. پیش از این، تا ۱۳۸۸ این دانشکده صدا و سیما (و امروز، دانشگاه صدا و سیما) بود که در گروه ارتباطات (امرود، دانشکده ارتباطات و رسانه) در چهارچوب رشته تبلیغات، و یک دوره برای رشته مدیریت رسانه، به ترتیب دروس روانشناسی تبلیغات و روانشناسی رسانه را برگزار کرده بود، اما با اینکه ثروت خوبی را از نظر دانش و تجربه گرد آورده بود، با بی تدبیری،، هر دو درس را کنار گذارد.

بحث از یک حوزه مطالعات میان رشته ای است؛ روانشناسی و ارتباطات، گرچه جامعه شناسی را نیز نمی توان از نظر دور داشت. در دورانی از تاریخ زندگی بشر که فناوری ارتباطات سبک زندگی را متحول کرده و شبکه های اجتماعی بر رفتار و زندگی اجتماعی تأثیرگذاری خود را آشکارتر از همیشه نموده است، کنار کذاردن این مجموعه مباحث چندان مدبرانه نمی نمود. امیدوارم به کمک دانشجویان شاداب و تازه نفس این دانشکده بتوانیم بر تولید دانش در این حوزه را بکوشیم.

برای این دانشکده، خودم، و دانشجویان عزیز آرزوی توفیق و پیشرفت می کنم.

 

 

یک نظر

  1. That’s cleared my thoughts. Thanks for conibtruting.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*