نظريه و مدل‌سازي
جامعه شناسی تبلیغ (تبلیغات)

جامعه شناسی تبلیغ (تبلیغات)

فرصتی دست داده تا زیر عنوان جامعه شناسی تبلیغ (که به خطا جامعه شناسی تبلیغات رایج شده است)، یک دوره ١٢ جلسه ای در چهارچوب اموزش از راه دور در دانشگاه تهران، در دانشکده مدیریت تقدیم کنم! با یک جستجوی ساده در اینترنت و نگاهی به منابع فارسی نشان می دهد که به جز اندک موارد، مولفان ما، در این زمینه تا چه اندازه در انتخاب مباحث به خطا رفته اند؛ و دو چیزی که در ان یافت نمی شود، یکی بازشناسی درست مفهوم تبلیغ به عنوان کوشش ارتباطی برای متقاعدکردن دیگران است، و دوم بحث درباره تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت ان در پهنه اجتماعی است؛ چیزی که به مطالعات جامعه شناختی نزدیک می شود! تا اطلاع بعدی، این مباحث برای این درس انتخاب شده اند! مباحث تکمیلی و هر گونه تغییرات پس از انجام مطالعات بیشتر در متون و منابع خارجی انجام خواهد شد! – تبلیغ چیست؟ تعریف تبلیغ فارغ از حوزه موضوعی؛ ارتباط متقاعدگرانه. واژه شناسی تبلیغ؛ advertising, propaganda, mission/missionary, commercial – تبلیغ به عنوان فعالیت ارتباطی؛ در مقایسه با اطلاع رسانی، خبر، اموزش، مشاوره، و سرگرمی. – تبلیغ و موضوع آن؛ دین، سیاست، بازرگانی، بهداشت، فرهنگ! – تبلیغ و رسانه، از رسانه های سنتی تا مدرن! – آسازوکار روانشناختی تبلیغ: نگرشها و مولفه های تشکیل دهنده ان: شناخت، عاطفه، رفتار؛ مفهوم درگیری نگرشی؛ درگیری پیامدی، درگیری ارزشی؛ و دلالت‌های گاربردی آن در رفتار اجتماعی. – تعریف تبلیغ به عنوان ارتباط متقاعدگرانه؛ کوشش برای تغییر باورها، نگرشها، و رفتار: مدل کوشش درخور (ELM). تمایذ میان متقاعدسازی و اقناع؛ رسانه و تبلیغ؛ مدل FCB و مدل RP – تبلیغ و رسانه های جمعی، نظریه کاشت و اقناع فرهننگی. – رسانه و سبک زندگی و فرهنگ مصرف. – تبلیغ و مباحث اجتماعی؛ مواضع انتقادی، فمنیست – طبقات اجتماعی؛ جنسیت؛ نژاد و ایدئولوژی در تبلیغ بازرگانی. – تبلیغ و اقشار اجتماعی؛ کودکان و نوجوانان، – تبلیغ و ارزش‌های فرهنگی – تبلیغ و جهانی شدن – تبلیغ و زندگی روزمره در ایران – تبلیغ و تهاجم فرهنگی؛ امپریالیسم فرهنگی

۲ نظر

  1. با سلام استاد عزیز با وبسایت حضرتعالی بصورت اتفاقی و در هنگام جستجوی فعالیت کلاسی جامعه شناسی تبلیغات آشنا شدم
    محتوای غنی و تخصصی در خصوص رشته تحصیلی مان برای مطالعه قرار داده اید بسیار متشکرم موفق و سلامت باشید
    محمد حسین حبیب نژاد ارشد روزنامه نگاری دانشگاه صداوسیما – درس جامعه شناسی تبلیغات

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*