نظريه و مدل‌سازي

طبقه بندی استدلالها در انتخابات رئیس جمهوری: الگوپردازی بر پایه میزان و چگونگی درگیری رای‌دهندگان

این مقاله، به دور از جارو جنجالهای بازار سیاست، و البته، با هدف افزایش فرهنگ سیاسی جامعه منتشر شده است. امید می رود بهره وران احتمالی، با هدف های انسانی خیرخواهانه به منظورارتقاء سطح فرهنگی جامعه از محتوای آن بهره گیرند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره مدل، می توانید از همین طریق بامولف تماس بگیرید!

 

طبقه ­بندی استدلال­ها در انتخابات رئیس جمهوری:

گامی به سوی الگوپردازی بر پایه درگیری­های مبتنی بر نگرش

 

چکیده

رای‌دادن در انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یک رفتار سیاسی، همچون دیگر رفتارهای اجتماعی، مبتنی بر نگرش‌هایی است که ارزیابی‌های سیاسی و اجتماعی رای‌دهنده را به نمایش می‌گذارد. این ارزیابی­ها در سایه استدلال­هایی بیان می­شود که نه تنها علت ترجیح نامزدی بر دیگر نامزدها را نشان می­دهد، بلکه از سطح و نوع درگیری افراد با انتخابات حکایت می­کند. اصطلاح درگیری از جمله مفاهیمی است که در چهارچوب مباحث نگرش­ها و متقاعدسازی، در روان­شناسی اجتماعی به­ خوبی مفهوم­سازی شده است. به منظور دسته­بندی استدلال‌های منتهی به رفتار رای‌دهی بر پایه درگیری­های مبتنی بر نگرش، مطالعه‌ای در میان رای‌دهندگان تهرانی واجد شرایط انجام شد. با الگوگیری از نظریه داده­ مبنا (GT)، به کمک ۲۶ نفر از کارشناسان آموزش دیده با مراجعه به ۳۴۵ نفر از کسانی که دست‌کم یکبار رای داده بودند، پیرامون اهمیت و انگیزه‌های مشارکت آنان در انتخابات ریاست جمهوری و انتظاراتشان از منتخب خود، مصاحبه انجام شد. هدف مصاحبه استخراح استدلال­هایی بود که با توسل به آن­ها افراد می­توانستند چرایی رای­دادن خود را به نامزد معینی توجیه کنند. بیش از ۳۰۰۰ استدلال جمع­آوری شده، پس از عملیات پالایشی، به ۶۰۹ گویه کاهش و سپس بر پایه مفهوم سطح و نوع درگیری، در چهار گروه در قالب یک جدول ۲×۲ سامان یافتند (درگیری­های بالا-پیامدی، بالا-ارزشی، پایین-پیامدی، و پایین-ارزشی). نتایج نشان داد می­توان الگویی از سوگیری­های استدلالی را بر پایه سطح و نوع درگیری­های مبتنی بر نگرش طبقه­بندی کرد. از مزیت­های طبقه­بندی استدلال­ها بر پایه مفاهیم روان شناختی، طراحی پیام­های تبلیغاتی مناسب برای گروه­های مختلف رای­دهندگان است. مطالعات بعدی امکان پیش­بینی سوگیری استدلالی مردم را بر پایه سطح و نوع درگیری آنان نشان خواهد داد.       

 

 

 کلید واژه­ها:  انتخابات ریاست جمهوری، نگرش ابزاری، نگرش ابرازگر- ارزشی؛ درگیری پیامدی، درگیری ارزشی، سوگیری استدلالی، سوگیری نخبگان، سوگیری متعهدان، سوگیری نیاز‌گشا، سوگیری شخص-محور.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*